Direktlänk till inlägg 14 juli 2008

Tog en biltur.

Av Jag, mitt i livet - 14 juli 2008 09:26

I gårkväll köpte vi mjôlk på affär´n. Inge kônstigt mä dä men vi åkte hem mä mjôlka å ville fortsätte åke bil litt te.

For först te körrgå´rn o såg te grava ätter minne föräldrer.

Dä såg se fint ut där se, itte behövde jä vattne nô heller ätter all regninga som ha vôre.

 Sen for vi opp te Mjögsjön o såg ôss om ...

Så här såg dä ut där igår:

Nähej ra! Jä geck itte i vattne skä ri tru, jä står att jamt bakom skora minne o tar kort.

I strômpera!  

Jä ä att e rektig badkruke jä!

Dä va länge sänna jä va där å såg se dä töckte jä va rolitt.

Sen va vi att litt mer nöjde mä bilåkinga se ra for vi hemövver igen.

Dä ä att rolit å åke ätter småvägera: När fôlk ä ute i trägårlera se vinker li som att di känner en. Å vesst da, jä ha ju bott därborti, men trur itte att di känner igen mä....

Dä ä nåck bare ett sätt som di har på lannsbygda, överallt, di vinker å ä glae!....för att dä kom nôn å åkte förbi...

Vi gär att så hemme og när nôn åker inövver grusvägen.


Nu sôver att ongera gôtt än. Di kan ligge där e stônn te töcker jä.

Di har ju lôv.

Skä att ta å sätte på kaffe snart se en får igang "där oppe"!

Dä verker o kônne bli litt sol idag i alle fall, men en vet itte hôrri tänker sä värgôbbera.. En får ta dä en får, dä ä itte nô ane.

Alle kattera vill nock in å ha litt föe nô se jä får pallre mä ner lá.


Slog att te å skrev på mett talmål idag, men dä tar möe länger ti än annars, en får jagge mä tänke sä för imellaôt.

Hoppes di begriper sä på  rätta nu rá!

 
 
Ruth

Ruth

14 juli 2008 10:57

Nääää, Yvonne, jag orkade inte traggla mig igenom vad du har skrivit, att förstå tal gör jag men i skrift blir för tungt. Nöjde mig med att titta på bilden, säkert många goda firrer i det vattnet..

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Yvonne förstår Ruth.

14 juli 2008 11:22

Vesst förstår jä om du itte ôrker läse rä genom all denne rarle skrivinga. Å itte vart dä fell lättare nu heller!?
;=)

 
Frump

Frump

14 juli 2008 12:23

Vilket kul inlägg. Visst tog det tid att läsa, men roligt var det!
Älskar dialekter, det ger karraktär åt mäniskor. Tänk om alla skulle prata likadant, så slätstruket det skulle vara...

Ha en underbar dag, kram!

http://Frump.bloggagratis.se

 
kicki

kicki

14 juli 2008 15:28

Kul att du tittade in, vackert du bor inärheten av Norge, tittar in till dej igen
Ha det gott

http://kickilettenstrom.blogg.se

 
ugglan

ugglan

14 juli 2008 16:37

Guud va jåbbit dä va å läs va ru skrev.... Tröts att vi värker va frå saaam lannskap...
Hat sö gött. kram Uggla

http://ugglan.bloggagratis.se

 
skgsfrua på dal

skgsfrua på dal

14 juli 2008 16:49

Kul att läsa värmländska även om det är lite svårare att förstå än talet. Skogsfrua å Ludde hade nog badat i den däringa sjön:)

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Sissi i Norge

Sissi i Norge

14 juli 2008 17:09

Æ læsst heile innlegge' dett. Ikke lætt..
Dialækt e vanskeli på alle språk

men jeg ønsker deg en god dag i alle fall. Og skjønte stort sett det du skrev..

http://sissi-mor.bloggagratis.se

 
sus (med smilbanden i höjd med ögonbynen)

sus (med smilbanden i höjd med ögonbynen)

14 juli 2008 18:12

Sååå skööönt skrivet *ler stort*
Absolut, du ska hädanefter skriva ENBART på dialekt :) LOVA!?
Själv är jag så AVUNDSJUUK ... levt +20 år i närke (gnällbältet) och +20 i sörmaland...
Försöker hålla närke på avstånd men vill inte låta som stockholmare... pest vs kolera????

Snälla snälla snälla ...
skriv mer dialekt 'faller på knä och B E R*

http://sefyrin.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Yvonne

14 juli 2008 18:22

Sus: jará dä blir att mer skreve på dialekt, dä kan dô väre säker på. Men dä ha vôre litt olike oppfattninger om dä hele märker jä på alle kommentarera.
Men vesst da, di som itte förstår´t får väl hôlle sä te rä som ä skreve på rikssvenska rá. Finner inga ana rå jamt nu...;=)

 
agneta

agneta

14 juli 2008 19:24

Hej hallå!

Grattis till nya kameran! Kul!!!

Kul att läsa ditt inlägg - det "låter" som min svåger! Hihi!

http://agneta.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

14 juli 2008 20:52

Dialekter är ju trevligt att lyssna på. Men det är tur att det inte var ett viktigt meddelande du har satt in. För det är inte mycket som jag förstår.
Ha det gott

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

15 juli 2008 03:41

Godmorgon på dig. å du talar på ditt mål...fnissar lite knepigt tyda ut en del men man lär sig,, Småvägar är så spännande det kan hända så mycket på dem ofta hittar man sina smultronställen just utefter dem

http://filifjonkan-se

 
Filifjonkan igen då

Filifjonkan igen då

15 juli 2008 03:58

Ref till sista kommentaren hos mig så... Sov gott nu då! :))

http://filifjonkan-se

 
Lena

Lena

15 juli 2008 10:11

Tycker jag kan höra dig prata när jag läser orden skrivna i dialekt,härligt, härligt var det också att bada igår, tog mitt första dopp i Mälaren, så härligt tillsammans med Andreas, sonen och mina barnbarn Sandra och MIkael, rekommenderar dig ett dopp, kändes så uppfriskande!!

http://lenabirgitta.bloggagratis.se

 
UnderCover

UnderCover

15 juli 2008 20:45

Dialekter är himla skoj *nickar* Å nå't vi ska bevara *nickar igen*

Himla läcker bild!

http://undercover.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jag, mitt i livet - 2 januari 2009 10:38

Bli nu inte förskräckta. Men jag har hittat ett ställe där jag har besökt länge, och till slut blivit medlem. Kom gärna efter och kolla in hur det ser ut. Vill gärna fortsätta besöka era bloggar så jag kommer att höras av. OM du finns där inne själv ...

Av Jag, mitt i livet - 30 december 2008 09:38

Önskar alla här inne ett riktigt Gott nytt år.      

Av Jag, mitt i livet - 24 december 2008 13:31

Detta är en av Alf Robertssons bästa tycker jag. Han gick bort tidigt i morse. Sätter den här som ett vackert minne. Lasse & Marie ...

Av Jag, mitt i livet - 22 december 2008 08:32

Jo då ...det blir allt Jul här hos oss. Även om det gått tufft tillväga med allt runt mobbningen ett tag, så är det ju inte här hemma vi har det uschligt. Här går dagarna i pyssel innan julafton, sakta men säkert . Satte upp granen igår. Det är allt ...

Av Jag, mitt i livet - 18 december 2008 09:00

Grannen ringde igår kväll. Hans hund hade funnit en påkörd, död , trasig katt. Jag och gubben gick och såg på den. Troligen är det tösens egen katt. Tycker ju att hon redan haft det för djäkligt länge nu....och så dör hennes bästa vän, katten Buffis....

Ovido - Quiz & Flashcards