Alla inlägg den 7 oktober 2008

Av Jag, mitt i livet - 7 oktober 2008 15:40

Nu ser läget för bordsskivan lite ljusare ut.

Fick allt bort allt ifrån kanterna, trägen vinner.

Sen o köpte lut.

På med lut, en strykning med vitpigmenterad lut, och den ska nu torka in tills jag kan ge mig på det imorgon em. Då ska det slipas av, det blir lätt en resning på köksbordet efter denna behandling.

 * Undrar vad gubben säger om det?? *

Sen ska det oljas in då.....

Å så ska jag bestämma vad jag ska göra med benen.

Troligen blir de heltäckt målade, med en bruten vit...

Ska kolla om jag har bilden kvar så som det såg ut när jag köpte detta möblemang.

Japp jag fann den. Så här såg det ut när det var ute i annonsen.

Av Jag, mitt i livet - 7 oktober 2008 11:24

....Ja den rubriken betyder att det inte är det minsta lättvindigt att slipa 4 kanter av ett furubord!

Å nu har jag bara gjort ena långsidan, så jag bävar för de 3 som är kvar.

Är inne å tar en stärkande kaffe x 2 nu.

Himla lätt att fördärva den fasade kanten , som är så fin från början. Men så kom jag fram till att om jag bara gör dom så lika som möjligt så får det duga.

Tur i detta är att stolarna inte har fasad kant på dynorna, endast plana är dom.

Annars hade jag gett upp.

Har haft stoppade dynor på de som är nu, det ska bli härligt att kunna använda lösa, utbytbara igen.

Det blir lätt spillt på dom.

Har ljust gröna som ska på som första omgång...

...När det nu blir...

Nya tag nu!

Av Jag, mitt i livet - 7 oktober 2008 09:55

...D har lite feber och sitter stilla och tar igen sig vid tv:n.

Jag ska passa på att slipa kanterna på ett bord. Har redan gjort själva skivan ren ifrån sådan där mörk brun, du vet...

Trodde jag skulle få slipa i evighet, men det gick lättvindigt, med en bra maskin förstås..

Bordet har haft vitlaserade ben, och den mörkbruna skivan. Lika med stolarna, mörk sittdyna och vita ben. Detta köpte jag begagnat för 500 , å det ska göras i ordning för at passa in  hos oss.

Trolligen laserar jag eller kalkar eller betsar skivan, och målar benen i ljus beige, heltäckande. Sen lackar det hela, även benen.

Det köksmöbel vi har nu är i rent trävirke å det  har alla katterna använt benen på för att vässa klorna. Ni skull -inte- se hur det ser ut!

Därför ska nästa lackas.

Bordet vill jag ha klart ganska snart, stolarna kan jag ta en i taget...

Det står ute på altanen nu så det behöver få komma inomhus ganska snart.

Det börjar bli minus om nätterna.

Har skrapat rutan på bilen ett par mornar, så här långt.

Ja , jag får sätta fart då.

Hör ni något som surrar och ser ett slipdammsmoln så är det jag....



Ovido - Quiz & Flashcards